Kiertotalousverkostoa yhteen nivovat ratkaisut johtavat parempaan yhteispeliin

Kiertotalousverkoston yhteinen kehittämistoiminta vaatii yhteisiä pelisääntöjä, menetelmiä ja työkaluja. Sen myötä saadaan aikaan ratkaisuja, joita eivät yksittäiset organisaatiot voisi omillaan toteuttaa. Yhteiskehittämisessä hyödynnetään nopeita kokeiluja ja opitaan niistä.

Yksi yhteinen kehittämisen tapa on Kiertotalouskeskusten käyttöön luotu TKI-prosessi, joka tarkoittaa kiertotalouden tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa systematisoivaa toimintamallia. Yhteisesti kehitettäviksi kohteiksi valittavat aiheet nousevat esiin alan yritysten haasteista tai yhteiskunnallisista muutoksista, ja ne valitaan yhdessä kiertotalousverkoston kesken. Hyvä yhteiskehittämiseen sopiva haaste on suppea ja yksiselitteinen ja se mahdollistaa tulosten luotettavan arvioinnin.

Nämä haasteet voivat johtaa joko tutkimushankkeisiin tai kehitys- ja innovaatiohankkeisiin, joissa mahdollisimman nopeasti ja kevyesti toteutetaan käytännön kokeiluja tutkittavasta aiheesta. Onnistuneet kokeilut otetaan osaksi pysyvää toimintaa, mutta kaikista hankkeista viestitään niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Kiertotalousyhteistyön onnistumisen avain onkin toimiva tiedonkulku.

Liiketoimintamallikirjasto apuna TKI-työssä

Circhubs-hankkeessa kiertotalouskeskusten käyttöön luotiin liiketoimintamallikirjasto TKI-prosesseissa hyödynnettäväksi. Jotta kiertotalousverkoston yhteinen TKI-prosessi saadaan käyntiin, liiketoimintamallia tarvitaan. Liiketoimintamallikirjastosta voi katsoa, mikä malli tilanteeseen sopii parhaiten. Liiketoimintamalleissa on TKI-prosessin ympärille rakentuvia erilaisia organisoitumisen tapoja, ansaintamalleja ja yhteistyön motivoinnin keinoja. Näitäkin toimintamalleja voidaan testata nopeilla kokeiluilla.

Liiketoimintamallien perusajatuksena on selkeä roolijako yhteistyössä olevien organisaatioiden välille. Myös ne hyödyt, joita yhteistyön eri osapuolet saavat, tulee selvitä. Yhteistyö voi organisoitua esimerkiksi kunnallisen yhtiön, kehittämisyhtiön tai -yhdistyksen, ulkoistetun alueoperaattorin, verkosto- tai innovaatiokumppanuuden, yhteishankkeiden tai kehittäjäfoorumin ympärille. Liiketoimintamalleissa pyritään selkeyttämään julkisten ja yksityisten toimijoiden välinen työnjako sekä erilaisten mallien mahdollisuudet ja haasteet.

Toimiva logistiikka ja strategia yhteistyön pohjana

Yhteistoiminnan perustana voi toimia myös esimerkiksi yhteisen toimintamallin, palvelun tai strategian kehittäminen, kuten on tehty Turun Topinpuiston kiertotalouskeskuksessa. Kiertotalouskeskuksen logistiikkaa ja resurssien yhteiskäyttöä kehitettiin Turun ammattikorkeakoulun kanssa yhteisessä työpajassa. Alueen toimintojen ja logistiikan tehostamisella vähennetään kiertotalouskeskuksen aiheuttamia ilmastopäästöjä ja parannetaan alueen liikenneturvallisuutta.

Topinpuiston kiertotalousverkoston yhteinen strategia määrittelee Topinpuiston itsensä ja sen arvolupauksen, joka sisältää muun muassa tarvelähtöistä ja innovoivaa yhteistyötä ja vastuullisuutta. Strategiaan on kirjattu myös tavoitteet, joihin lukeutuu esimerkiksi yhteiset palvelumallit, poikkeuksellisen hyvä luottamus sekä organisoituminen ja järjestäytyminen.

Lähteet:

https://circhubs.fi/tietopankki/topinpuiston-yhteisen-logistiikan-tehostaminen/ https://circhubs.fi/wp-content/uploads/2019/07/topinpuiston-yritysten-yhteisen-logistiikan-tehostaminen.pdf https://circhubs.fi/tietopankki/topinpuiston-yhteinen-strategia-2018-2025/ https://circhubs.fi/wp-content/uploads/2019/07/topinpuiston-strategiatyo_tiivistelma-fin.pdf https://www.youtube.com/watch?v=qn6AL2UHP98 https://circhubs.fi/wp-content/uploads/2019/09/circhubs-yhteiskehittamisesta-vauhtia-tki-toimintaan.pdf

Helsingin seudun ympäristöpalvelut –kuntayhtymä HSY:n tekemä raportti: Kiertotalouskeskuksen sisäiseen T&K&I-kehitystyöhön soveltuva liiketoimintamalli

Lue seuraavaksi

Asiakasarvo kiertotalousmarkkinoilla

Mitä on asiakasarvo? Kiertotalousmarkkinoiden kasvaessa kysymykseen vastataan usein oletuksin, tai odotuksin. Asiakasarvoa yleisesti pohdittaessa on […]

Customer value in circular economy business market

In the phase of growth in the circular economy market, ‘what is the customer value?’ […]

Kiertotalouden sparrauspalvelu auttaa yrityksiä kehittämään kestävämpää liiketoimintaa

Ilmastonmuutoksen myötä yrityksiltä tarvitaan uusia innovaatioita ja kehittymistä kestävämmän liiketoiminnan suuntaan. Tässä apuna voi toimia […]