CircHubs-katsaus kiertotalouden mahdollisuuksiin

Kiertotalous tarjoaa mahdollisuuksia uuteen liiketoimintaan, ja kiertotalouteen siirtymisen odotetaankin luovan huomattavaa talouskasvua resurssitehokkuuden ja jo kierrossa olevien materiaalien ja tuotteiden paremman hyödyntämisen kautta. Materiaali- ja sivuvirtojen hyödyntäminen on yksi keskeisistä kiertotalouden periaatteista, mutta tietoa hyödynnettävistä virroista ja niiden potentiaalista on saatavilla vähän.

Materiaali- ja sivuvirtojen liiketoimintapotentiaalin kartoittamiseksi CircHubs-hankkeessa toteutettiin materiaalivirtakysely syksyllä 2017. Kyselyn toteutti Mika Jaakkola Tampereen teknilliseltä yliopistolta ja kysely suunnattiin suomalaisille ympäristöalan asiantuntijoille ja yritysjohtajille sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Kysely keräsi koko Suomesta yli 180 vastaajaa, joista noin 80% toimivat kiertotalouskeskuksissa ja verkostoissa tai hyödyntävät kiertotaloutta liiketoiminnassaan.

Kyselyn perusteella liiketoimintamahdollisuuksiltaan potentiaalisimpia sivuvirtoja ovat muovit, elektroniikkajäte, maametallit, rakennusjäte sekä jätteenpolton tuhkat ja kuonat. Muita alueellisesti merkittäviä sivuvirtoja ovat esimerkiksi elintarvikejätteet, betoni, hiekka ja maaperä.

Suurimpina haasteina kierrätettyjen materiaalien hyödyntämisessä pidetään osaamisen tai tiedon puutetta, valmistusprosessien kustannuksia, uudelleenkierrätyksen mahdollistavien palvelujen puutetta sekä materiaalien huonoa soveltuvuutta käyttökohteisiin.

Kiertotalouteen siirtymisessä uusien liiketoimintamahdollisuuksien luomista pidettiin tärkeimpänä tekijänä. Yritysten strategisten tavoitteiden täytyy myös tukea kiertotaloutta kiertotalouteen siirtymisen onnistumiseksi. Myös resurssitehokkuuden toteuttaminen ja asiakkaiden halu kestävän kehityksen periaatteiden mukaan valmistettuihin tuotteisiin koettiin tärkeinä kiertotalouteen siirtymisessä.

Kiertotalouskeskusten tärkeimpiä tehtäviä ovat kyselyyn vastanneiden mukaan toimivien synergioiden rakentaminen eri toimijoiden välille, alustan luominen yritystoiminnan pilotoinnille sekä tiedon välittäminen alueella olevien toimijoiden välillä. Kiertotalouskeskukset voivat toimia yritystoiminnan tukena myös esimerkiksi tuomalla kiertotaloutta tunnetuksi sidosryhmille ja muille aiheesta kiinnostuneille.

Tukeakseen yritysten toimia paremmin kiertotalouskeskusten täytyisi pyrkiä edistämään kommunikointia alueella toimivien yritysten välillä sekä läpinäkyvyyttä yritysten tuottamista ja tarvitsemista sivuvirroista. Kyselyn mukaan myös kiertotalouskeskusten infrastruktuurin ja digitaalisten alustojen kehittäminen ovat tärkeitä kehityskohteita. Kyselyssä nousi esille myös tutkimuksen, kehityksen ja tuotannon pilotoinnin tärkeys. Kiertotalouskeskuksilta toivotaan myös kiertotalouden markkinointia liiketoimintakonseptina.

Kyselyn alueellisista tuloksista nähdään, että alueen teollinen rakenne määrittää materiaalien uusiokäytön liiketoimintamahdollisuudet. Eri sivuvirtojen hyödyntämispotentiaalit vaihtelevat alueittain.

Kestävän kehityksen mukaiseen liiketoimintaan on selkeästi kiinnostusta, mutta kestävän kehityksen tarjoamien mahdollisuuksien toteuttamisessa on vielä paljon haasteita.

 

Kyselyn tulokset:

Kooste materiaalivirtaselvityksen tuloksista koko Suomessa

Materiaalivirtakyselyn alueelliset tulokset

Kysymyskohtaiset tulokset

 

Linnea Harala, tutkimusapulainen, Tampereen teknillinen yliopisto

Lue seuraavaksi

Tarasteen alueen kokeilu kevennystäyttöjen rakentamiseksi kiertotalousmateriaaleista käynnistyy

Ensimmäinen 6Aika ILPO – ilmastopositiiviset yritysalueet ja arvoketjut -hankkeen kokeilupalveluhankinta käynnistyy Tarasteella syksyllä 2020. 6Aika […]

Ilmastokumppanuus lanseerataan 9.9.2020 klo 15:30 alkaen Tampereella

Kestävä Tampere 2030 -ohjelma käynnistää yrityksille ja yhteisöille suunnatun Tampereen seudun ilmastokumppanuustoiminnan. Ilmastokumppanuus lanseerataan Johtajuussymposiumin […]

Asiakasarvo kiertotalousmarkkinoilla

Mitä on asiakasarvo? Kiertotalousmarkkinoiden kasvaessa kysymykseen vastataan usein oletuksin, tai odotuksin. Asiakasarvoa yleisesti pohdittaessa on […]

Customer value in circular economy business market

In the phase of growth in the circular economy market, ‘what is the customer value?’ […]