Jaa artikkeli

CircHubs-katsaus kiertotalouden mahdollisuuksiin

Kiertotalous tarjoaa mahdollisuuksia uuteen liiketoimintaan, ja kiertotalouteen siirtymisen odotetaankin luovan huomattavaa talouskasvua resurssitehokkuuden ja jo kierrossa olevien materiaalien ja tuotteiden paremman hyödyntämisen kautta. Materiaali- ja sivuvirtojen hyödyntäminen on yksi keskeisistä kiertotalouden periaatteista, mutta tietoa hyödynnettävistä virroista ja niiden potentiaalista on saatavilla vähän.

Materiaali- ja sivuvirtojen liiketoimintapotentiaalin kartoittamiseksi CircHubs-hankkeessa toteutettiin materiaalivirtakysely syksyllä 2017. Kyselyn toteutti Mika Jaakkola Tampereen teknilliseltä yliopistolta ja kysely suunnattiin suomalaisille ympäristöalan asiantuntijoille ja yritysjohtajille sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Kysely keräsi koko Suomesta yli 180 vastaajaa, joista noin 80% toimivat kiertotalouskeskuksissa ja verkostoissa tai hyödyntävät kiertotaloutta liiketoiminnassaan.

Kyselyn perusteella liiketoimintamahdollisuuksiltaan potentiaalisimpia sivuvirtoja ovat muovit, elektroniikkajäte, maametallit, rakennusjäte sekä jätteenpolton tuhkat ja kuonat. Muita alueellisesti merkittäviä sivuvirtoja ovat esimerkiksi elintarvikejätteet, betoni, hiekka ja maaperä.

Suurimpina haasteina kierrätettyjen materiaalien hyödyntämisessä pidetään osaamisen tai tiedon puutetta, valmistusprosessien kustannuksia, uudelleenkierrätyksen mahdollistavien palvelujen puutetta sekä materiaalien huonoa soveltuvuutta käyttökohteisiin.

Kiertotalouteen siirtymisessä uusien liiketoimintamahdollisuuksien luomista pidettiin tärkeimpänä tekijänä. Yritysten strategisten tavoitteiden täytyy myös tukea kiertotaloutta kiertotalouteen siirtymisen onnistumiseksi. Myös resurssitehokkuuden toteuttaminen ja asiakkaiden halu kestävän kehityksen periaatteiden mukaan valmistettuihin tuotteisiin koettiin tärkeinä kiertotalouteen siirtymisessä.

Kiertotalouskeskusten tärkeimpiä tehtäviä ovat kyselyyn vastanneiden mukaan toimivien synergioiden rakentaminen eri toimijoiden välille, alustan luominen yritystoiminnan pilotoinnille sekä tiedon välittäminen alueella olevien toimijoiden välillä. Kiertotalouskeskukset voivat toimia yritystoiminnan tukena myös esimerkiksi tuomalla kiertotaloutta tunnetuksi sidosryhmille ja muille aiheesta kiinnostuneille.

Tukeakseen yritysten toimia paremmin kiertotalouskeskusten täytyisi pyrkiä edistämään kommunikointia alueella toimivien yritysten välillä sekä läpinäkyvyyttä yritysten tuottamista ja tarvitsemista sivuvirroista. Kyselyn mukaan myös kiertotalouskeskusten infrastruktuurin ja digitaalisten alustojen kehittäminen ovat tärkeitä kehityskohteita. Kyselyssä nousi esille myös tutkimuksen, kehityksen ja tuotannon pilotoinnin tärkeys. Kiertotalouskeskuksilta toivotaan myös kiertotalouden markkinointia liiketoimintakonseptina.

Kyselyn alueellisista tuloksista nähdään, että alueen teollinen rakenne määrittää materiaalien uusiokäytön liiketoimintamahdollisuudet. Eri sivuvirtojen hyödyntämispotentiaalit vaihtelevat alueittain.

Kestävän kehityksen mukaiseen liiketoimintaan on selkeästi kiinnostusta, mutta kestävän kehityksen tarjoamien mahdollisuuksien toteuttamisessa on vielä paljon haasteita.

 

Kyselyn tulokset:

Kooste materiaalivirtaselvityksen tuloksista koko Suomessa

Materiaalivirtakyselyn alueelliset tulokset

Kysymyskohtaiset tulokset

 

Linnea Harala, tutkimusapulainen, Tampereen teknillinen yliopisto

Lue seuraavaksi

Uutinen Liiketoimintaa kiertotaloudesta

Avoin haku Tampereen seudun vähähiilisyyttä edistäviin kokeilupalveluhankintoihin 30.11.2020 asti!

6Aika ILPO ilmastopositiiviset yritysalueet ja arvoketjut – hankkeen kautta avataan kaksi, vähähiilisten arvo- ja palveluketjujen […]
Puheenvuoro Liiketoimintaa kiertotaloudesta

Mikä on kokeilupalveluhankinta?

Kokeilupalveluhankinnat, nopeat kokeilut, pilotit … innovatiivisia juttuja! Mutta mitä ne oikeastaan ovat? 6Aika-kontekstissa kokeiluilla tarkoitetaan […]
Tapahtuma Liiketoimintaa kiertotaloudesta

Webinaari: Kasvua kestävästä liiketoiminnasta 5.11.2020 klo 9-12

Miten kestävyyden huomioiminen voi tukea yrityksen kannattavuutta ja kasvua muuttuvassa maailmassa? Miten suunnitella liiketoiminnasta kestävää […]
Uutinen Liiketoimintaa kiertotaloudesta

Kaksi kokeilupalveluhankintaa auki Tampereen Infra Oy:n kanssa

Tampereen Infra Oy (https://tampereeninfra.fi/) tuottaa yhdyskuntatekniikan kunnossapito-, rakentamis- ja paikkatietopalveluja sekä kalusto- ja korjaamopalveluja. Yhtiö […]
Tapahtuma Liiketoimintaa kiertotaloudesta

Tutkimus kiertotalouden ja ilmastotavoitteiden mahdollistajana – tapahtuma Turussa 7.10

Tervetuloa keskustelemaan ja verkostoitumaan uusien tutkimusaiheiden, yrityslähtöisten harjoitustöiden ja opiskelijatöiden pariin. Yritykset esittävät tapahtumassa omia […]
Uutinen Liiketoimintaa kiertotaloudesta

Tarasteen alueen kokeilu kevennystäyttöjen rakentamiseksi kiertotalousmateriaaleista käynnistyy

Ensimmäinen 6Aika ILPO – ilmastopositiiviset yritysalueet ja arvoketjut -hankkeen kokeilupalveluhankinta käynnistyy Tarasteella syksyllä 2020. 6Aika […]
Tapahtuma Liiketoimintaa kiertotaloudesta

Ratkaisuja päästöjen paikalliseen kompensointiin – verkkotilaisuus 24.9.2020

Turun kaupunki järjestää 24.9.2020 verkkotilaisuuden, jonka tavoitteena on edistää keskustelua päästöjen kompensoinnista sekä siihen liittyvistä […]
Tapahtuma Liiketoimintaa kiertotaloudesta

Tervetuloa Innovaatiot ja kestävä kehitys koronaepidemian keskellä -verkkokoulutukseen 3.6.2020 klo 9:00-12:00

Koulutuksen materiaalit löydät täältä:Hellon Oy – koulutusmateriaaliTyöpaja-canvas Koulutuksen tavoitteena on tukea pk-yrityksiä uuden tilanteen keskellä, […]
Uutinen Liiketoimintaa kiertotaloudesta

Tarjoa omaa ratkaisuasi Tarasteen alueen kokeilupalveluhankintoihin

Toimiiko yrityksesi infrarakentamisen ja/tai materiaalien uusiokäytön parissa? Tarjoa omaa ratkaisuasi Tarasteen alueen kokeilupalveluhankintoihin – parhaat […]
Puheenvuoro Liiketoimintaa kiertotaloudesta

Asiakasarvo kiertotalousmarkkinoilla

Mitä on asiakasarvo? Kiertotalousmarkkinoiden kasvaessa kysymykseen vastataan usein oletuksin, tai odotuksin. Asiakasarvoa yleisesti pohdittaessa on […]