Jaa artikkeli
Tarpaper Recycling Finland Oy – Kattohuopajätteestä asfalttiteollisuuden raaka-aine
Tarpaperin uusiomateriaalilla voidaan korvata asfaltin valmistuksen kallein raaka-aine bitumi. Käytetystä bitumikattohuovasta valmistettu sideaine vähentää asfaltinvalmistuksen hiilidioksidipäästöjä perinteisellä menetelmällä valmistettuun materiaaliin verrattuna. -Asfaltinvalmistajat saavat ympäristöhyödyn lisäksi myös rahallisen hyödyn, koska Tarpaperin materiaali on perinteistä edullisempaa, Kati Tuominen Tarpaper Recycling Finland Oy:n osakkeenomistaja tiivistää.
Tarpaperin konsepti ja teknologia ovat implementoitu Suomeen tanskalaiselta Tarpaper Recycling ApS emoyhtiöltä. Suomen tytäryhtiön tuotantolaitos sijaitsee Lahdessa, mutta raaka-aineen vastaanottopaikka on sijoitettu Ekomon kiertotalouskeskukseen asiakkaiden toiveesta. Tarpaper käyttää Ekomon vaakapalveluita ja urakointipalveluita esimerkiksi saapuvan materiaalin laaduntarkkailun ja raportoinnin osalta. –Yhteistyö Ekomon kanssa toimii käytännön tasolla hyvin ja kommunikointi sujuu, Peetu Hirvonen Tarpaperin talouspäällikkö kertoo. Ekomossa etsitään erilaisille jätepohjaisille materiaaleille jatkuvasti uusia hyötykäyttötapoja ja –kanavia. Ekomon kautta yritys onkin päässyt mukaan projekteihin, joiden avulla yrityksen tuotteelle ollaan voitu kehittää uusia hyötykäyttökanavia.
Tarpaper toteuttaa kiertotaloutta, sillä yrityksen liiketoimintana on luoda tuotteelle pidempi elinkaari. Kattohuopatehtailta saadaan kattohuopaa joko suoraan tai välillisesti esimerkiksi purkuhuopana. Tarpaper jatkaa kattohuovan elinkaarta muokkaamalla sen tuotteeksi, jota asfalttiasemat voivat hyödyntää valmistaessaan asfalttia asfalttiurakoiden tilaajille. Tarpaper siis mahdollistaa kiertotalouden koko arvoketjussa oleville yrityksille. Tarpaperin asiakkaat ovat siis sekä arvoketjun alku- että loppupäässä. Tarpaper tarjoaa noutopalvelun ja hyötykäyttökanavan kattohuopatehtaiden ja rakennusyritysten jätteelle käsittelymaksua vastaan sekä myy valmista kierrätysbitumirouhetta asfalttiyrityksille.
Tarpaperin konseptin ja tuotteen kaupallistamisessa on riittänyt haastetta, sillä yritys on tuonut uuden tuotteen uuteen markkinaan. –Jätteestä tuotteen tekeminen ei ole helppo tie. Se vaatii paljon työtä ja lainsäädäntö hidastaa prosessia, Peetu Hirvonen kertoo. Tarpaper on onnistunut tuotteensa kaupallistamisessa sekä vaadittavien tuotehyväksyntöjen saamisessa lyhyessä ajassa. Tärkeää on ollut esimerkiksi tuotestatuksen eli CE-merkin saaminen Tarpaperin tuotteelle, minkä ansiosta bitumirouhetta ei pidetä enää jätteenä. Tarve tälle tuli asiakasrajapinnasta, sillä jos tuote luokiteltaisiin jätteeksi, asfalttiyritykset tarvitsisivat ympäristöluvan materiaalin vastaanottamiseen. Asfaltin tilaajat arvioivat asfaltin ominaisuuksia asfalttinormien kautta, minkä takia Tarpaperin materiaalin sisällytys asfalttinormeihin oli myös tärkeä virstanpylväs tuotteen kaupallistamisessa.
Asfalttiteollisuus on volyymibisnestä, joten uskottavuuden todentamisessa asiakkaille on ollut tärkeää, että materiaaleista saadaan riittävän suuret virrat liikkeelle. Tarpaperin bitumirouhe vaatii erillisen asiakkaan investoiman syöttölaitteen, joten asfalttiyritykset tarvitsivat näyttöä siitä, että Tarpaper pystyy saamaan riittävästi murskattavaa bitumikatejätettä kasaan, jotta asfalttiasemien investoinnit ovat kannattavia.
Poliittinen tahtotila kiertotalouden ja uusiomateriaalien suuntaan sekä tilaajilta tuleva kysyntä mahdollistavat Tarpaperin kiertotaloustuotteen menestymisen. Toisaalta Tarpaper on onnistunut sitouttamaan koko arvoketjun toimintaan, mikä on edellytys konseptin menestymiselle.
Tutustu myös yrityksen tavoitteita ja toimintaa käsittelevään tietoiskuun.
Linnea Harala, tutkimusapulainen, Tampereen teknillinen yliopisto
Kuvat: Tarpaper Recycling Finland Oy
Blogiteksti perustuu Tarpaper Recycling Finland Oy:n osakkeenomistaja Kati Tuomisen ja talouspäällikkö Peetu Hirvosen haastatteluun.