Oili Jalonen Oy – Autokierrätystä ja viherosia

Oili Jalonen Oy on vuonna 1969 perustettu perheyritys. –Jalosia on yrityksessä töissä jo kolmannessa polvessa, yrityksen toimitusjohtaja Veli-Matti Jalonen kertoo. Yrityksen toimialoja ovat autokuljetukset ja autovaraosat, joista uudelleenkäytettävät autovaraosat tekevät Oili Jalonen Oy:stä kiertotalousyrityksen. Yritys pyrkii siihen, että kuluttajat kokisivat Oili Jalosen olevan yhtä kuin autokierrätys. Veli-Matti Jalosen mukaan asiakkaiden tokaisut kuten ”Auto on niin vanha, että se täytyy viedä Jaloselle” kuvastavat hyvin yrityksen tavoittelemaa asemaa Turun seudulla.

Auto voi tulla elinkaarensa päähän joko iän tai kolarin takia. Kolarissa vaurioituneet nuoret autot ovat yritykselle kannattavia, koska niistä saadaan myytyä paljon varaosia hyvillä hinnoilla. Vanhat autot eivät usein ole kannattavia kierrätysmaksun puuttumisen takia. Asiakas saa Oili Jaloselta autostaan romutustodistuksen, jonka jälkeen kuluttaja on vapaa vastuusta vanhaan autoonsa. Näin kuluttaja välttää vanhoihin autoihin liittyvät ongelmat, petokset ja sakot sekä saa hyvän mielen ympäristöystävälliseen toimintaan osallistumisesta. Veli-Matti Jalonen kertoo, että yritystä pidettiin pitkään vain jätetoimijana tai varaosakauppiaana, mutta uuden sukupolven muuttuneen kuluttajakäyttäytymisen ansiosta ympäristötietoisuus on lisääntynyt ja autokaupassakin tehdään valintoja ympäristöystävällisyyden perusteella.

         

Digitaaliset työkalut ovat mahdollistaneet auton varaosien uudelleenkäytön ja varaosamyynnin. Digitaaliseen kauppapaikkaan autopurkamot syöttävät autonosat siten, että ne ovat käyttäjille helposti löydettävissä. Oili Jalonen Oy:llä on kehitteillä parannettu digitaalinen alusta, jonne kerätään autonvalmistajilta tiedot siitä, mistä osista autot on koottu. Nykyään autot ovat yksilöllisiä, joten purkamot tarvitsevat tarkempaa informaatiota. Esimerkiksi peruutuskamera vaikuttaa puskurin muotoon. Veli-Matti Jalosen mukaan käytetyn tavaran myynnissä haasteina ovat sopivuus ja laatu. Varaosan sopivuushaaste ratkaistaan uuden digitaalisen työkalun avulla. Digitaalinen alusta tarjoaa keinoja myös laadun varmistukseen esimerkiksi auton katsastushistorian ja korjaamotietojen tallentamisen. –Digitalisaatio ei ole enää mahdollisuus vaan elinehto, Veli-Matti Jalonen kiteyttää.

Turun ammattikorkeakoulun kanssa tehdyssä autojen muovilaatuselvityksessä Kierrätys 3D -hankkeen yhteydessä selvisi, että autojen muovilaatumerkinnät ovat puutteellisia. Jos muovi lajiteltaisiin tarkasti, siitä voitaisiin erottaa kalliita kemiallisia komponentteja ja muovista saataisiin lisää kierrätysarvoa.

Vaikka autokierrätys toimii Suomessa kohtuullisen hyvin, Veli-Matti Jalonen tuo esiin myös toimialan keskeisiä epäkohtia, joihin Oili Jalonen Oy on pyrkinyt vaikuttamaan. Kaikkien autojen pitäisi tulla purkamoiden kautta, jotta varaosat ja muut materiaalit saataisiin tarkasti hyödynnettyä. Ongelmana on tällä hetkellä, että murskalaitokset ottavat autoja myös purkamoiden ohi, jolloin autot menevät suoraan materiaaliuusiokäyttöön ja varaosien uudelleenkäyttö sekä jätteensynnyn ehkäisy kärsivät. Suomessa purkamoille ei makseta autojen lasien ja isojen muoviosien esikäsittelyvaiheen talteenotosta, jolloin suomalaiset purkamot eivät sitä kustannussyistä tee, vaikka jätelaki ja EU:n jätedirektiivi niin määräävät. Veli-Matti Jalonen korostaa, että purkamoille tulisi maksaa autojen lasien, muovien ja vaarallisten aineiden kuten bromin irrottamisesta. Näin murskajäte olisi parempilaatuista ja se sisältäisi vähemmän syöpää aiheuttavia aineita.

Tutustu myös yrityksen tavoitteita ja toimintaa käsittelevään tietoiskuun.

 

Linnea Harala, tutkimusapulainen, Tampereen teknillinen yliopisto

Kuvat: Oili Jalonen Oy

Blogiteksti perustuu Oili Jalonen Oy:n toimitusjohtaja Veli-Matti Jalosen haastatteluun.

Lue seuraavaksi

SFTec ja Rakeistus – yhdessä isompi kuin erikseen

Kesäkuussa Oulun Ruskonniityn kiertotalouskeskukseen avattiin kahden oululaisen yrityksen toimesta Demotehdas. Demotehdas-konseptissa yhteistyötä tekevät SFTec Oy ja […]

Lounais-Suomen Jätehuolto Oy – Kiertotalous toteutetaan yhteistyöllä

Suomalainen jätehuolto on murroksessa. Kaatopaikkoja suljetaan ja suurin osa jätteestä hyödynnetään energiantuotannossa. Kiertotalouden näkökulmasta se […]

Tarpaper Recycling Finland Oy – Kattohuopajätteestä asfalttiteollisuuden raaka-aine

Tarpaperin uusiomateriaalilla voidaan korvata asfaltin valmistuksen kallein raaka-aine bitumi. Käytetystä bitumikattohuovasta valmistettu sideaine vähentää asfaltinvalmistuksen […]

Kierrätyskeskuksen kautta tavarat toiselle kierrokselle

Osallistuminen Tulevaisuuden kiertotalouskeskukset -hankkeen Uudelleenkäyttö ja sen edistäminen -selvityksen tiedonkeruuseen avasi minulle mahdollisuuden tutustua Turun […]