Jaa artikkeli
NCC – kierrätysasfalttia ja vähemmän ympäristöhaittoja
-Kiertotalous on luonnollinen osa asfaltinvalmistusta, kuvailee NCC-konsernin kestävän kehityksen liiketoimintajohtaja Jukka Viitanen. Kiertotalouden mukaisia valintoja on tehty yrityksessä jo kauan ennen kiertotalouden edistämistavoitteiden yleistymistä yritysmaailmassa. NCC käyttää vanhaa asfalttia uuden asfaltin valmistukseen, mikä vähentää neitseellisen kiviaineksen tarvetta valmistuksessa. Asfalttimassan raaka-aineena voidaan myös hyödyntää muiden prosessien jätteitä, kuten lentotuhkaa, betonimursketta tai hiekoitussepeleitä. Kierrätysasfalttia on hyödynnetty asfaltinvalmistuksessa jo pitkään ennen Green Asphaltin valmistusmenetelmän lanseeraamista.
NCC:n kehittämällä valmistusmenetelmällä asfalttia tuotetaan perinteistä alemmassa lämpötilassa ja vähemmällä energiantarpeella, mikä vähentää hiilidioksidipäästöjä ja muita ympäristöhaittoja. Asfaltinvalmistuksessa voidaan käyttää puupellettiä perinteisen polttoöljyn sijaan ja näin saadaan lisättyä uusiutuvan polttoaineen hyödyntämistä valmistusprosessissa. Lopputuloksena saatu Green Asphalt -asfaltti on monilta ominaisuuksiltaan parempaa kuin perinteinen asfaltti. NCC on onnistunut kehittämään entistä paremman tuotteen kierrätetyillä materiaaleilla ja vähemmällä energiatarpeella.
NCC toimii Suomessa sekä Ekomon että Kolmenkulman kiertotalouskeskusten alueilla. Kiertotalouskeskukset sijaitsevat hyvillä sijainneilla sekä logistiikan että tuotannon kannalta. Ekomossa yhteistyö on lähtenyt liikkeelle teolliset symbioosit -ajatuksesta ja yhteistyö on aloitettu vuonna 2016. Kolmenkulmassa NCC on toiminut jo vuodesta 2006, jolloin kiertotalousajattelua oli vielä hyvin vähän. Kolmenkulman alue on kuitenkin kehittynyt vähitellen monipuolisella yritysyhteistyöllä varustetuksi kiertotalouskeskukseksi. NCC valmistaa molemmissa kiertotalouskeskuksissa matalalämpöasfalttia.
Digitaalisia järjestelmiä käytetään yrityksessä todella paljon esimerkiksi tuotannossa, raaka-aineiden hallinnassa sekä kuljetuksissa. Asfalttiliiketoiminnassa kuljetuksen digitaalisella valvonnalla pyritään minimoimaan hukka sekä saamaan kuljetuskapasiteetti käyttöön tehokkaasti. Myös kaikesta tehdystä päällystystyöstä tallennetaan digitaalinen sormenjälki. Kun viime vuosien aikana päällystettyjä teitä lähdetään uudistamaan, teiden valmistusprosessissa digitaalisesti tallennetusta tiedosta on hyötyä. Digitaalisten järjestelmien implementointi on ollut haastavaa, sillä asvaltinvalmistusta pidetään manuaalisena työnä ja toimialalla ei ole totuttu käyttämään digitaalisia järjestelmiä. Digitalisaation avulla saadaan kuitenkin tehostettua ja parannettua manuaalista työtä.
Suomen asfalttimarkkinan asiakkaat eivät perinteisesti ole tehneet hankintapäätöksiään ympäristöseikkojen, vaan hinnan perusteella, mistä syystä matalalämpöasfaltin myynnissä on ollut haasteensa. Toisaalta kierrätetty asfaltti on edullisempaa kuin neitseelliset raaka-aineet, minkä takia matalalämpöasfaltti on hinnaltaan kilpailukykyinen. Ratkaisevan tärkeitä uuden tuotteen kaupallistamisessa ovat olleet ympäristöasioista kiinnostuneet asiakkaat. -Suomessakin alkaa olla asiakkaita, joita kiinnostaa asfaltin hiilijalanjälki sekä elinkaari, Jukka Viitanen kertoo. Asfalttipuolen suurin asiakas on kuitenkin julkinen tilaaja, jonka hankintapäätökset pääsääntöisesti perustuvat hintakilpailuun. Julkisen tilaajan hankintaprosessit noudattavat tiettyjä toimintamalleja, jolloin haasteena on saada päätöksentekohetkeen esille edistyksellisen tuotteen ominaisuudet ja positiiviset asiat.
Tutustu myös NCC:n tavoitteita ja toimintaa käsittelevään tietoiskuun.
Linnea Harala, tutkimusapulainen, Tampereen teknillinen yliopisto
Kuvat: NCC
Blogiteksti perustuu NCC-konsernin kestävän kehityksen liiketoimintajohtaja Jukka Viitasen haastatteluun.