Jaa artikkeli
[shared_counts]Kiertotalousmyymäläkonsepti luotiin yhteiskehittämällä
Millainen olisi tulevaisuuden kauppapaikka, jossa kaikki yritykset toteuttavat kiertotalouden periaatteita? CircHubs 2 -hankkeessa luotiin suunnitteluun mukaan lähteneiden yritysten kanssa kolme erilaista toteutustapaa, joita voidaan hyödyntää kiertotalousmyymälän liiketoiminnan suunnittelussa. Konseptin kehittäminen yhdisti kiertotalousyrityksiä ja loi pohjan materiaalien uusiokäytön edistämiselle.
Kotitalouksissa ja yrityksissä syntyy paljon sellaista jätettä, jolla olisi vielä potentiaalia toimia uusien tuotteiden raaka-aineena. Kiertotalousmyymäläkonseptin lähtökohtana oli luoda malli toiminta-alustasta jätemateriaalien uusiokäytön edistämiselle. Yhteisten toimintamallien ja viestinnän avulla materiaalit ja niitä hyödyntävät yritykset voidaan saada kohtaamaan sujuvammin.
Kiertotaloutta toteutetaan yhdessä
Kiertotalousmyymäläkonseptin suunnittelussa oli mukana 17 aktiivista ja asiantuntevaa kehityskumppania eri aloilta niin yritys- kuin yhdistyspuoleltakin. Konsepti luotiin työpajoissa tiiviissä yhteistyössä kehityskumppanien kanssa, ja sen ohella heitä tuettiin keskinäisessä verkostoitumisessa.
Samanlaiset arvot sekä ympäristöstä että sosiaalisesta kestävyydestä koettiin yritysten kesken tärkeiksi. Keskusteluissa korostui lisäksi se, ettei kiertotalouden liiketoimintaa ole mahdollista tehdä yksin, vaan siihen tarvitaan osaamisen jakamista ja toisiaan tukevia yhteistyökumppaneita.
Jätteiden vastaanotosta kiertotalousostoskeskukseen
Konseptin sisältö luotiin tunnistettujen asiakasryhmien ja kiertotalousyritysten aitoihin tarpeisiin perustuen. Tärkeää oli muodostaa yhteinen käsitys siitä, miten yritykset voisivat kätevimmin hyödyntää tarjolla olevia, uudelleenkäyttöön sopivia materiaaleja ja miten kiertotalouden tuotteet ja palvelut olisivat helposti asiakkaiden saatavilla.
Työpajojen pohjalta konseptille syntyi kolme erilaista toteutustapaa, jotka voidaan toteuttaa joko vaihtoehtoisina tai asteittain:
- Minimimalli perustuu jätteen vastaanottoon ja uudelleenkäyttöön valmisteltavan materiaalin jakeluun yrityksille, jotka voivat hyödyntää ja jatkojalostaa näitä materiaaleja
- Mediummallissa voi edellisen lisäksi olla yhteistä markkinointia sekä yhteisiä liiketiloja verkoston yritysten kesken
- Maksimimallin ytimessä on kiertotalouden tarpeisiin rakennettu tai valmiisiin tiloihin sijoitettu ostoskeskus, joka toimii ostospaikkana asiakkaille, myymälä- ja työtilana kiertotalouden toimijoille sekä inspiraation lähteenä uusille innovaatioille.
Konseptin malleihin pääset tutustumaan tarkemmin tässä raportissa.

Lue New Forms Fridayn tunnelmista: Uutta muotoilua olemassa olevista materiaaleista.
Tutustu myös muihin CircHubs 2-hankkeen julkaisuihin!
Selvitys jätemateriaalin omistajuuden arvoketjuista
Katsaus kiertotalousmyymälän liiketoimintamalleihin
