Kiertotalouden sparrauspalvelu auttaa yrityksiä kehittämään kestävämpää liiketoimintaa

Ilmastonmuutoksen myötä yrityksiltä tarvitaan uusia innovaatioita ja kehittymistä kestävämmän liiketoiminnan suuntaan. Tässä apuna voi toimia kiertotalouden sparrauspalvelu, jota koeponnistettiin Turussa keväällä 2019.

Kiertotalouden sparrauspalvelulla autetaan yrityksiä kehittämään kiertotalouden mukaista liiketoimintaa. Tällaista palvelua kokeiltiin Topinpuiston kiertotalouskeskuksessa. Kokeilun taustalla on 6Aika: Tulevaisuuden kiertotalouskeskukset -hankkeen sparrausmalli. Kokeilua oli vetämässä konsultti, joka kehitti hankkeen suunnitelmaa eteenpäin ja toteutti testauksen eri vaiheet. Onnistuneen kokeilun myötä palvelu tulee osaksi Topinpuiston palveluvalikoimaa.

Tuloksena uusia palvelu- ja innovaatiotarpeita

Sparrauspalvelussa kartoitetaan kohdeyrityksen mahdollisuuksia tehdä kiertotalouden mukaista liiketoimintaa ja luomalla konkreettinen ja yrityskohtainen toimintasuunnitelma. Palvelun jälkeen yritykset voivat edistää kiertotalouden mukaisen liiketoiminnan kehittämistä itsenäisesti. Sparrauspalvelun kokeiluihin osallistuneet yritykset olivat tyytyväisiä tuloksiin. Ideoiden tuotteistus vaatii aikaa, mutta sparrauspalvelu antaa hyvän toimintamallin konkretisoida ideat liiketoiminnaksi.

Kokeilussa oli mukana kierrätystekstiileistä uusia tuotteita valmistava Pumpa Design, joka tarvitsi asiakkaan ostoprosessia tukevaa viestintämateriaalia.

Työkoneita yrityksille ja kuluttajille vuokraava Ramirent lähti rakentamaan palvelua, joka tehostaa rakennustyömaiden resurssitehokkuutta ennakoivalla suunnittelulla.

Pukuvuokraamo W.I.G.O taas päätyi kehittämään palvelua, jossa asiakas voi tilata tarvitsemansa vuokratuotteet suoraan matka- tai tapahtumakohteeseen.

Eristevillan hyötykäyttö nousi yritysten jätteitä vastaanottavan ja käsittelevän Ekopartnerit Turun kehityskohteeksi. Yritys on alkanut kerätä eristevillaa syksystä 2018 lähtien. Jätejakeena eristevilla on huomattava eikä sitä hyödynnetä tällä hetkellä mitenkään, joten uusikäyttöratkaisut ovat ehdottomasti tarpeen.

Uutta näkökulmaa liiketoimintamalleista

Mukana olevien yritysten apuna olivat kiertotalouden liiketoimintamallit, jotka saattavat johtaa uudenlaiseen näkökulmaan omia palveluita tai tuotteita tarkasteltaessa.

Yritys voi esimerkiksi hyödyntää materiaaleja tehokkaammin ja kierrättää tai jatkohyödyntää myös tuotannosta syntyviä sivuvirtoja. Myös jakamistalous tai tuotteiden omistamisen sijaan palveluiden ostaminen ovat kiertotalousliiketoiminnan malleja.

Sparrauspalvelussa voidaan myös päätyä pidentämään tuotteiden elinkaarta, ja tehdä niistä näin kiertotalousystävällisempiä. Luonnollisesti myös jätteen lajittelu ja käsittely mahdollisimman hyvin uudelleenkäytettäväksi on kiertotalouden mukaista toimintaa ja helppo tapa viedä yritystä kohti kestävämpää toimintakulttuuria.

Lähteet:

https://circhubs.fi/tietopankki/topinpuiston-sparrauspalvelu/ https://circhubs.fi/wp-content/uploads/2019/07/topinpuiston-sparrauspalvelu.pdf https://www.topinpuisto.fi/sparraamallamukaankiertoon/

Lue seuraavaksi

Asiakasarvo kiertotalousmarkkinoilla

Mitä on asiakasarvo? Kiertotalousmarkkinoiden kasvaessa kysymykseen vastataan usein oletuksin, tai odotuksin. Asiakasarvoa yleisesti pohdittaessa on […]

Customer value in circular economy business market

In the phase of growth in the circular economy market, ‘what is the customer value?’ […]

Kiertotalousverkostoa yhteen nivovat ratkaisut johtavat parempaan yhteispeliin

Kiertotalousverkoston yhteinen kehittämistoiminta vaatii yhteisiä pelisääntöjä, menetelmiä ja työkaluja. Sen myötä saadaan aikaan ratkaisuja, joita […]