Kiertotalouden liiketoiminta: monta eri syntytapaa

Kiertotalouden liiketoimintaa syntyy useilla eri tavoilla, ja erilaiset yritykset saattavat tarvita erilaista tukea ja osaamista alkuvaiheissaan. Kiertotalous on laaja kenttä, jolle mahtuu erilaisia toimijoita, jo olemassa oleville aloille ja täysin uusillekin markkinoille. Siksi onkin kiinnostavaa tutkia, miten uudet yritykset saavat alkunsa, ja millaisia yrityspolkuja niiden alkuvaiheet muodostavat.

6Aika: Tulevaisuuden kiertotalouskeskukset (CircHubs) –hankkeessa tunnistettiin kiertotalousyrityksiä, joiden liiketoiminta liittyy kiertotalouskeskusten kannalta kiinnostaviin materiaaleihin ja tuoteryhmiin, mm. tekstiileihin, rakennusosiin, EPS-muoveihin ja vaatteisiin. Hankkeessa haluttiin mallintaa visualisesti kiertotalousyritysten alkuvaiheita ja selvittää, mitä tapahtumia ja päätöksiä aloitusprosessiin kuului neljän casen avulla.

Kiertotalousliiketoiminnan syntytapoja

Kiertotalousliiketoiminta syntyy usein joko yrittäjän tai yrittäjien arvomaailmasta, tai halusta kaupallistaa kehitetty teknologia tai liikeidea. Erilaisten yritysten toiminta ja päätöksentekoprosessit voivat erota toisistaan suuresti.

Arvolähtöinen case: Vaatepuu

Vaatelainaamo Vaatepuu on esimerkki yrittäjän arvolähtöisestä yrityksestä, jonka tarinaa vie voimakkaasti eteenpäin yrittäjän oma arvopohja. Kokemus järjestötoiminnasta näkyy Vaatepuun arvoissa ja liiketoiminnassa erityisesti yhteisöllisyyden korostumisessa ja näkökulma kiertotalouteen on jakamistalous. Vaatepuu on Suomessa toimiva viiden toimipisteen vaatelainaamoketju Suomessa. Vaatelainaamo toimii jäsenyysperiaatteella: asiakas valitsee hinnoitellun, itselleen sopivan jäsenyyspaketin ja voi lainata vaatteita ja asusteita viikoittain mistä tahansa ketjun toimipisteestä. Vaatelainaamoon valikoidut brändit ovat usein kotimaisia ja vastuullisiksi miellettyjä, mutta suurin kiertotaloutta tukeva tekijä on vaatteen käyttökertojen lisääminen ja tuotteiden käyttöikää pidentävä huolto.

Yrityksen alkuvaiheessa kontaktit vaatesuunnittelijoihin ja muihin alan toimijoihin toivat tarvittavaa rohkaisua Pop-Up -liikkeen avaamiseen, ja joka jatkui myöhemmin päivätyön ohessa. Pikkuhiljaa Vaatepuu kehittyi kaverusten yhteisestä harrastuksesta kaupunkilaisten yhteiseksi vaatekaapiksi, ja jäsenmäärä kasvoi. Haasteena oli jäsenten pitäminen innostuneina ja valikoiman uudistaminen. Yrittäjä korostaa pitkäikäistä mallistoa, joten ratkaisu oli Vaatepuun laajentaminen ketjuksi. Näin valikoimaa voisi kierrättää toimipisteissä, ja vaatteiden varastoimista valikoiman vaihtamiseksi ei tarvittaisi.

Yhteistyökumppaneita saatiin lisää, ja uuden jäsenyysmallin avulla saatiin paremmin huomioitua eri hintaisia tuotteita, pienistä asusteista uniikkeihin iltapukuihin. Myös Vaatepuu-liikkeiden ilmettä yhtenäistettiin kierrätyssisustuksella ja kierrosta poistuville ja asiakkaiden vaatteille avattiin second hand –myymälä.

Teknologialähtöinen case: Infinited Fiber Company

Infinited Fiber Company on VTT-lähtöinen teknologiayritys. Yritys kehittää teknologiaa, jolla voidaan valmistaa poistotekstiilistä uutta tekstiilikuitua loputtomasti ja laadun kärsimättä. Muodin ekologinen jalanjälki on kasvanut viime vuosikymmeninä, ja Infinited Fiber Company haluaa ratkaista ongelmaa kehittämällä materiaaliteknologiaa, joka vähentää kuidunvalmistuksen jalanjälkeä ja puuvillan kysyntää.

Infinited Fiber Companyn tarina viskoosinvalmistuksessa on historiallisesti pitkä. Suomessa teknologian juuret ovat Säterin viskoositehtaassa, jossa viskoosia on teollisesti tuotettu vuoteen 1997 asti. Säterin tehdas lakkautettiin ja teknologia palautui VTT:n tutkittavaksi ja kokeiluja jatkettiin mahdollisilla prosessiin soveltuvilla raaka-aineilla ja prosesseilla eri yhteistyökumppaneiden kanssa.

Avilon käynnisti Säterin viskoositehtaan jälleen vuonna 2011, ja kokeilujen kautta todettiin vähemmän korkea-arvoisten materiaalien käyttö mahdolliseksi (esim. sanomalehtipaperia ja sellua). Yritystoiminta loppui vuonna 2013, ja teknologia päätyi jälleen VTT:lle. Kokeita jatkettiin, ja jopa pahvilaatikot todettiin soveltuvaksi raaka-aineeksi. Teknologian kaupallistamispotentiaalia alettiin selvittää.

Ensimmäiset kokeet poistotekstiilistä raaka-aineena tehtiin vanhoilla farkuilla. Onnistuneen kokeen teknologiaa esiteltiin ITMA-messuilla ja yhteistyöstä kiinnostuneita yrityksiä oli yli 60. Tekstiili- ja vaatetusalalla on iso materiaalin saatavuusongelma, koska puuvillan tuotanto ei voi vastata kysyntään, mikä puolestaan nostaa viskoosin kysyntää. Vaateteollisuuden pikamuotisyklit kasvattavat poistotekstiilin määrää, mikä mahdollistaa sopivan materiaalin saatavuuden uudelleenkäyttöprosessiin, mikäli se kyetään kaupallistamaan.

Infinited Fiber Company on alusta lähtien osallistunut hankkeisiin, jotka ovat käsitelleet mm. poistotekstiilin käsittelyä ja vaateteollisuuden haasteita (esim. Relooping Fashion Initiative, TELAKETJU-hanke). Varsinaisesti yritys perustettiin vuonna 2017 huolellisen konseptoinnin jälkeen, ja vuonna 2018 päästiin aloittamaan kokeellinen toiminta pilottilaitoksessa Bioruukissa. Yrityksellä on vahva suuntaus tulevaisuuteen ja tavoitteelliset askelmerkit ovat tiedossa: tarkoitus on rakentaa ensimmäinen toimiva tuotantolaitos, ja muutaman vuoden kuluessa ensimmäinen lisensoitu tuotantolaitos.

Yhteenveto

Vaatepuun tarinassa useat merkittävät päätökset syntyivät yrittäjän henkilökohtaisen arvomaailman ohjaamina. Infinited Fiber Companyn tarinassa näkyy lähtökohta, jossa yritys perustuu teknologian ja tutkimuksen kaupallistamiselle. Kehitetty teknologia nähdään osana pitkää tutkimusjatkumoa. Nämä yritykset lähestyvät kiertotaloutta ja tekstiili- ja vaatetusalaa eri näkökulmista, mutta tahtovat olla osina samaa ratkaisua. Vaatepuu kysyy, tarvitseeko muodinkuluttajan omistaa jokainen vaatekappale itse, vai voidaanko pukeutumisen iloa ja kokemuksia jakaa. Infinited Fiber Company haluaa varmistaa, että niin kauan, kun ihmiset haluavat uutta muotia, muotia voidaan tarjota mahdollisimman kestävästi ja turvallisesti.

Viivi Lamberg, projektitutkija, Tampereen yliopisto / Hervannan kampus

Lue seuraavaksi

Asiakasarvo kiertotalousmarkkinoilla

Mitä on asiakasarvo? Kiertotalousmarkkinoiden kasvaessa kysymykseen vastataan usein oletuksin, tai odotuksin. Asiakasarvoa yleisesti pohdittaessa on […]

Customer value in circular economy business market

In the phase of growth in the circular economy market, ‘what is the customer value?’ […]

Kiertotalousverkostoa yhteen nivovat ratkaisut johtavat parempaan yhteispeliin

Kiertotalousverkoston yhteinen kehittämistoiminta vaatii yhteisiä pelisääntöjä, menetelmiä ja työkaluja. Sen myötä saadaan aikaan ratkaisuja, joita […]