Jaa artikkeli

Asiakasarvo kiertotalousmarkkinoilla

09.12.2019 | CircHubs

Mitä on asiakasarvo? Kiertotalousmarkkinoiden kasvaessa kysymykseen vastataan usein oletuksin, tai odotuksin. Asiakasarvoa yleisesti pohdittaessa on mietittävä, miten siitä voidaan puhua kiertotaloudessa, sillä kiertotalouden liiketaloudelliset lähtökohdat ovat erilaisia.

Kiertotalouden liiketoimintamallien tutkimus lupaa monien uusien mahdollisuuksien kautta yrityksille kannattavaa kehitystä. Siispä odotus kiertotalousmarkkinoilla on, että yritykset voivat luoda uusia tulonlähteitä ja kilpailuetua, kun taas loppukäyttäjät hyötyvät laajenevasta valikoimasta, ongelmien ja ennenaikaisen käytöstä poistamisen vähentymisestä sekä paremmista palveluista. 

Öljyhävikin hallintajärjestelmään integroitua raskasta kalustoa.

Asiakasarvo on liiketoiminnan kulmakivi ja käsitteen avulla voidaan vertailla kilpailuetua tarjoomien välillä. CircHub-hankkeessa ilmeni, että ei olla tutkittu, miten kiertotalouden ratkaisut otetaan markkinoilla vastaan. Hankkeessa arvioitiinkin kiertotalouden ratkaisuja asiakkaan näkökulmasta yritys- ja kuluttajamarkkinoilla. Yritysten ydinliiketoiminta voi perustua esimerkiksi materiaalien ja tuotteiden ylijäämään, hävikin hallinnan työkaluihin tai vaihtoehtoisten kestävien ratkaisujen tuotantoon. Hävikin vähentäminen kiertotalouden ratkaisujen avulla luo säästöjä vähentämällä asiakasyritysten jätteidenkäsittelykuluja ja -työtä. Toisaalta ylijäämän myyminen sen hävittämisen sijaan luo asiakasyrityksille sekä uusia tulonlähteitä että mahdollisuuksia laajentaa markkinoitaan. Hävikin hallintatyökaluja käyttävien yritysasiakkaiden tavoite on välttää toimivien materiaalien ennenaikaista käytöstä poistamista. Ratkaisu voi pidentää materiaalin käyttöikää, ja hyödyt heijastuvat asiakkaalle esimerkiksi materiaalin huoltoon liittyvien kulujen, työmäärän ja resurssien vähenemisenä. Vaihtoehtoisten, kestävien ratkaisujen tuottajien pääasialliset asiakkaat ovat kauppiaita, jotka tekevät yhteistyötä tuottajien kanssa jakelun, markkinoinnin, myynnin ja jopa tuotekehityksen osa-alueilla luoden yhdessä lisäarvoa tuotteille. Asiakkaan tuotevalikoimaa voidaan laajentaa tai kestävien tuotteiden innovaatiolähtöisyys sopii yhteen asiakkaiden strategisten valintojen kanssa vastaamalla lisääntyvään kestävien tuotteiden kysyntään. Toinen vaihtoehtoisen ja kestävän valinnan tärkeä arvo on työpaikkojen luonti ja yhteiskunnan taloudellinen kasvu startup-yrityksiä tukemalla.

Kiertotalouden yritysasiakkaat arvostavat mainehyötyä, kestävän yrityksen identifioitumista tai kestävän ratkaisun tuottajien yhteistyötä, joka voi edistää yrityksen kilpailuetua. Kiertotalouden toiminnan matala kynnys sekä kiertotalouden ratkaisujen matala hinta helpottavat yritysten osallistumista kiertotalouden markkinoille. Lisäksi, päätöksentekijöiden henkilökohtaisten arvojen merkitys vaikuttaa asiakasyritysten osallistumiseen kiertotalousmarkkinoille. Tietoisuus resurssien niukkuudesta ja ympäristönsuojeluun liittyvistä tunteista vaikuttaa henkilökohtaisiin arvoihin ja sitä kautta kiertotalousmarkkinoihin.

Ylijäämien myyntikanavasta ostettuja tiiliä käytetään viherhuoneen rakennuksessa.

Kiertotalouden kuluttajamarkkinoinnoilta selvitettiin ylijäämämateriaalien ja -tuotteiden ostajia. Kuluttajamarkkinoilla vaikuttajana on matala hinnoittelu, ympäristöystävällisyys ja alennettujen tuotteiden korkea arvo. Siksi kiertotalouden ratkaisujen suosio ja palveluiden ja tuotteiden valikoima kasvaa nopeasti kuluttajamarkkinoilla. Esimerkkinä yritysten hävikkiruoan myyminen pieninä määrinä kuluttajille. Tuotteiden laaja valikoima, edullinen hinta tai sopiva määrä vastaavat hyvin kuluttajien tarpeisiin, ja asiakkaat tekevät puolestaan pieniä kompromisseja laadun ja sopivuuden suhteen. Toisaalta, ylijäämäratkaisujen vajavaiset tuotekuvaukset voivat aiheuttaa positiivisia yllätyksiä koetun asiakasarvon suhteen. Lisäksi, alhainen hinnoittelu ja vaihtelevuus sopivat tiettyihin elämäntyyleihin, esimerkiksi tavoitteeseen syödä terveellisesti mutta edullisesti. Mitä tulee arvoihin, kiertotalousmarkkinoiden kuluttajat ovat ylpeitä voidessaan osallistua hävikin vähentämiseen.

Kirjoittanut Martina Don Welathanthri, projektitutkija, Tampereen yliopisto / Hervannan kampus

Tekstin valokuvat on julkaistu niiden ottajien luvalla.

Teksti on kännös alunperin englanninkielisestä blogikirjoituksesta, jonka voit lukea täältä.

Lue seuraavaksi

Uutinen Liiketoimintaa kiertotaloudesta

Ohituskaistalla otetaan kesällä vastaan perinnerakentamiseen sopivia osia ja uudelleenkäyttöön sopivaa puutavaraa

Materiaalien uudelleenkäytön edistämiseen tähtäävän Lounais-Suomen Jätehuollon (LSJH) ja Turun Ekotorin yhteisen Ohituskaista uudelleenkäyttöön -hankkeen puitteissa…
Uutinen Liiketoimintaa kiertotaloudesta

Ohituskaistalla säästettiin 258 000 kg luonnonvaroja viime vuonna 

Lounais-Suomen Jätehuollon (LSJH) alueen asukkaat ohjasivat Topinojalla sijaitsevan Ohituskaista uudelleenkäyttöön -vastaanottopisteen kautta 1 433 tavaraa…
Uutinen Liiketoimintaa kiertotaloudesta

Hae kokeilemaan uutta kiertotalouden tuote- tai palveluideaa!

Lounais-Suomen Jätehuolto (LSJH) pyytää yrityksiltä ehdotuksia tuote- tai palveluideoista kokeiltavaksi Ohituskaista uudelleenkäyttöön -hankkeessa. Toteutettavissa kokeiluissa…
TapahtumaUutinen Liiketoimintaa kiertotaloudesta

Poistotekstiilille innovoitiin uusia käyttötarkoituksia

Lounais-Suomen Jätehuollon (LSJH) järjestämä työpaja tarjosi suunnittelijoille, muotoilijoille ja innovoijille tilaisuuden kuulla inspiroivia esimerkkitarinoita, verkostoitua…
Uutinen Liiketoimintaa kiertotaloudesta

Ehdota upcycling-pilottia!

Lounais-Suomen Jätehuolto (LSJH) pyytää ehdotuksia ideoista toteutettavaksi Ohituskaista uudelleenkäyttöön -hankkeessa. Pilotissa yritys pääsee hyödyntämään LSJH:n…
Puheenvuoro Liiketoimintaa kiertotaloudesta

Kokemuksia kiertotalousleiriltä – innovaation kehittämistä kouluprojektina Topinojan Ohituskaistalle

Syksyn alussa käynnistyi kiinnostava kurssi, jossa Turun ammattikorkeakoulun, Turun Yliopiston sekä Åbo Akademin opiskelijat pääsivät…
Uutinen KiertotalouskeskuksetLiiketoimintaa kiertotaloudesta

Lajitteluasemalla vastaanotettavien jätteiden koostumustutkimuksessa arvioitiin tavaroiden ja materiaalien kelpoisuutta uudelleenkäyttöön

Millaista uudelleenkäyttöpotentiaalia asukkailta lajitteluasemilla vastaanotettavalla jätteellä voisi olla Varsinais-Suomessa? Tähän kysymykseen lähdettiin etsimään vastauksia keväällä…
Uutinen Liiketoimintaa kiertotaloudesta

Ohituskaistaa kokeillaan myös kiertävissä keräyksissä

Lounais-Suomen Jätehuolto (LSJH) ja Turun Ekotori käynnistivät keväällä 2023 pilottihankkeen tavaroiden uudelleenkäyttöön liittyvien palveluiden kehittämiseksi…
Tapahtuma Liiketoimintaa kiertotaloudesta

Kutsu työpajaan 17.1.2024: Tule innovoimaan poistotekstiilille uusia käyttötarkoituksia! 

Tarjoamme suunnittelijoille, muotoilijoille ja innovoijille tilaisuuden tulla verkostoitumaan, inspiroitumaan materiaaleista ja ideoimaan uusia upcycling-tuotteita uudelleenkäyttökelpoisista…
Uutinen Liiketoimintaa kiertotaloudesta

Ohituskaista uudelleenkäyttöön -hanke kutsuu yrityksiä mukaan uudelleenkäytön kehittämiseen Varsinais-Suomessa 

Ohituskaista uudelleenkäyttöön -hankkeen tarkoituksena on kehittää alueen kotitalouksilta uudelleenkäyttöön ohjattavan tavaran ja materiaalien vastaanottoa ja…